Wie_krijgt_compensatie_voor_een_verstoorde_vlucht?_Werknemer_of_werkgever?
 

Sommige werknemers moeten regelmatig vliegen voor hun werk. Dit kan bijvoorbeeld een technische storing zijn in India dat opgelost moet worden of een belangrijke vergadering in de Verenigde Staten. Deze zogenoemde zakenreizen worden in de meeste gevallen bekostigd door de werkgever. Soms boekt de werkgever het vliegticket en in sommige gevallen de werknemer. Wat gebeurt er als de betreffende vlucht vertraagd of geannuleerd is en je hebt recht op compensatie? Krijgt de werkgever, die heeft betaald voor het ticket, de compensatie? Of de werknemer, die juist ongemak heeft ondervonden tijdens de vlucht? 

 

Ontdek de compensatievoorwaarden voor zakenreizen

In Verordening 261/2004 staan de rechten van passagiers waarvan de vlucht verstoord is. Een belangrijk element in deze verordening, om de bovenstaande vraag te beantwoorden, is dat alleen een vliegtuigpassagier zich kan beroepen op compensatie. Dus is de vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt? Dan heeft alleen de persoon die daadwerkelijk op de vlucht aanwezig was of geacht werd te zijn recht op compensatie. 

 

Een vliegticket geboekt en betaald door je werkgever?

Het maakt in beide gevallen niet uit of je zakenreis geboekt en betaald is door je werkgever. Dit geldt ook voor een leidinggevende die, via het bedrijf, een vliegticket geboekt en betaald heeft. Alleen de persoon die daadwerkelijk op de vlucht aanwezig was of geacht werd te zijn kan aanspraak maken op compensatie. 

 

Wie krijgt de compensatie als de werkgever heeft betaald?

Omdat alleen vliegtuigpassagiers zich kunnen beroepen op compensatie, behoren zij uiteindelijk ook de financiële vergoeding te ontvangen. Dit betekent dat de werkgever niet in aanmerking komt voor compensatie. Zelfs als de werkgever het vliegticket geboekt en betaald heeft. 

 

Is de werknemer verplicht om de financiële vergoeding terug te betalen aan de werkgever? 

In eerste instantie is de werknemer niet verplicht om de financiële vergoeding (compensatie) terug te betalen aan de werkgever. De werknemer (passagier) heeft namelijk hinder ondervonden aan de verstoorde vlucht en niet de werkgever. 

 

Uitzondering verkrijgen compensatie

De werkgever kan een werknemer dwingen om alsnog de financiële vergoeding (compensatie) over te dragen. Dit is namelijk afhankelijk van wat er is afgesproken in je arbeidsovereenkomst. Dit betekent dat er een clausule in je arbeidscontract kan staan die betrekking heeft op je compensatie. Hierin kan bijvoorbeeld staan dat wanneer een werknemer met succes een financiële vergoeding kan claimen op grond van Verordening 261/2004, zij de vergoeding moet overhandigen aan de werkgever. 

 

Passagiers op zakenreizen hebben dezelfde rechten als alle andere vliegtuigpassagiers 

Het maakt niet uit of je werkgever een vlucht heeft geboekt en betaald. De werknemer (vliegtuigpassagier) is uiteindelijk degene die zich mag beroepen op compensatie. 

 

Kijk op onze compensatie-calculator of je in aanmerking komt voor een vergoeding die kan oplopen tot € 600, - per persoon. Of neem contact op met een van onze juristen. Zij staan je graag te woord!

 
 
 

Over auteur

Wie_krijgt_compensatie_voor_een_verstoorde_vlucht?_Werknemer_of_werkgever?
J.A.P. Kuijpers

Legal Advisor 

 
Deze site maakt gebruik van cookies. Door claim24.nl te gebruiken, gaat u akkoord met ons cookiebeleid.    Accepteer