Oorzaken-bij-een-omgeleide-vlucht
 

Je bent uiteindelijk zonder vertraging, annulering of andere vluchtverstoringen in het vliegtuig belandt. Je prijst je gelukkig want tijdens de vakantieperiode is de kans op vluchtverstoringen groot. Helaas blijkt het achteraf toch te mooi om waar te zijn, de vlucht wordt namelijk tijdens de vlucht omgeleid naar een andere luchthaven. Een luchthaven waar jij je niet in hebt verdiept en dus ook helemaal niet kent. Heel frustrerend want je familie of vrienden staan bijvoorbeeld wel op je te wachten. En hoe zit het met het vervoer dat je eventueel hebt geregeld naar je accommodatie? Of de overstap naar een ander vliegtuig? 

 

Wat betekent een omgeleide vlucht?

Zoals het begrip waarschijnlijk al doet vermoeden is er sprake van een omgeleide vlucht als het vliegtuig niet landt op de luchthaven waar het eigenlijk, conform je vliegticket, zou moeten landen. Belangrijk om te vermelden is dat een route in de meeste gevallen door een bijzondere reden wordt gewijzigd en dus wordt omgeleid. Het is vaak een noodzakelijke beslissing van de piloot of van de luchtverkeersleiders. 

 

Voorbeeld

Je hebt een vlucht geboekt van Amsterdam (AMS) naar Barcelona (BCN). Onderweg naar Barcelona meldt de piloot dat hij zijn route moet wijzigen en moet uitwijken naar een andere luchthaven. De beste mogelijkheid is in dit geval luchthaven Girona (GRO). Het verschil tussen deze twee luchthavens is ruim één uur en kan grote gevolgen hebben voor je reis.

 

Het is daarnaast belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen een vluchtomleiding en een noodlanding. Bij een vluchtomleiding is er sprake van een voorzorgsmaatregel die wordt genomen door de piloot of de luchtverkeersleiders. Dit kan in het belang van de passagiers zijn maar ook in verband met onvoorziene omstandigheden op de luchthaven. Bij een noodlanding is er sprake van gevaar voor de passagiers. De piloot besluit wanneer hier sprake van is. Houd er rekening mee dat er niet altijd gekozen wordt voor de dichtstbijzijnde luchthaven. De piloot of de luchtverkeersleiders kiezen voor de ‘beste’ luchthaven. 

 

Vluchtschema gewijzigd door weersomstandigheden 

Een reden waardoor een vluchtomleiding ofwel vluchtschema gewijzigd wordt kan zijn door slechte weersomstandigheden. Luchthavens kunnen tegenwoordig wel een nauwkeurige weersverwachting voorspellen maar er zijn altijd uitzonderingen. Het kan namelijk voorkomen dat er sprake is van bijvoorbeeld een orkaan, natuurramp of vulkaanuitbarsting. In veel gevallen word je in zo’n situatie omgeleid naar een andere luchthaven. Helaas is de kans klein dat je in dit soort gevallen compensatie krijgt want er wordt dan gesproken van een buitengewone omstandigheid

 

Vluchtschema gewijzigd door technisch mankement 

Er wordt gesproken van een technisch mankement wanneer er problemen zijn met het vliegtuig. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan motorische, elektrische of mechanische problemen. In dit soort gevallen zoekt de piloot, uit voorzorg, een geschikte luchthaven om te landen. Het is namelijk een zeker risico voor de passagiers en bemanning om de vlucht volgens het huidige vluchtschema door te zetten. Belangrijk om te vermelden is dat het hier in de meeste gevallen gaat om een voorzorgsmaatregel en niet om een noodlanding. Een noodlading valt namelijk bijna altijd onder een buitengewone omstandigheid (geen compensatie) en bij een voorzorgsmaatregel heb je in veel gevallen wel recht op compensatie. 

 

Vluchtschema gewijzigd door passagier

Een piloot kan zijn vluchtschema ook wijzigen als een passagier zich onbehoorlijk gedraagt. Dan kun je denken aan gewelddadig, onrustig of onvoorspelbaar gedrag. Dit komt zelden voor omdat de bemanning voor dit soort situaties is getraind. Zij zorgen namelijk voor een vreedzame oplossing. Alleen wanneer de veiligheid van de passagiers aan boord wordt bedreigd kan de piloot ervoor kiezen om te landen. Ook in dit soort gevallen heb je meestal recht op compensatie. 

 

Vluchtschema gewijzigd door medische omstandigheden 

Medische omstandigheden kunnen zowel bij passagiers als bij bemanningsleden voor komen. Dan kun je denken aan levensbedreigende omstandigheden zoals een heftige reactie op een allergie of het onwel worden door bijvoorbeeld orgaanfalen. Als het een passagier betreft dan heb je in veel gevallen geen recht op compensatie maar bij bemanningsleden ligt dat anders. Als het vliegtuig aan de grond staat en er wordt een bemanningslid ziek, dan heb je recht op compensatie. De vliegtuigmaatschappij moet namelijk iemand achter de hand hebben om de zieke collega te vervangen. Als het vliegtuig al in de lucht is dan wordt dit gezien als overmacht en heb je dus geen recht op compensatie. 

 

Vlucht gemist door gewijzigd vluchtschema

Het kan voor komen dat je een aansluitende vlucht mist omdat het vluchtschema wordt gewijzigd. De vliegtuigmaatschappij is hier in de meeste gevalleen verantwoordelijk voor en dient een vervangende vlucht te regelen op de desbetreffende luchthaven. Als dit niet het geval is dan heb je mogelijk recht op compensatie. Verordening (EG) 261/2004 regelt namelijk de rechten van passagiers. Vluchtschema gewijzigd staat niet expliciet in de verordening maar kan wel onder ‘vertraging’ vallen. Is de vlucht 3 uur of meer vertraagd dan heb je recht op een financiële vergoeding. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van de afstand. 

 

Mocht je niet zeker weten of je recht hebt op compensatie door een gewijzigd vluchtschema? Maak dan gebruik van onze claimcalculator!

 
 
 

Over auteur

Oorzaken-bij-een-omgeleide-vlucht
J.A.P. Kuijpers

Legal Advisor 

 
Deze site maakt gebruik van cookies. Door claim24.nl te gebruiken, gaat u akkoord met ons cookiebeleid.    Accepteer