Claimen-vouchers-versus-compensatie
 

Wanneer je vlucht bijvoorbeeld is vertraagd of geannuleerd dan heb je mogelijk recht op een financiële vergoeding ofwel compensatie. De klantenservice van vliegtuigmaatschappijen kunnen wel eens weigeren of moeilijk doen om zo’n vergoeding uit te keren. Het alternatief is dan vaak het aanbieden van een voucher. Een voucher is namelijk voordeliger voor vliegtuigmaatschappijen dan het uitkeren van compensatie. Is het aanbieden van vouchers wel voldoende om het ongemak te compenseren of heb je wel degelijk recht op een financiële vergoeding? Mag je een voucher weigeren en vervolgens compensatie claimen? 

 

Recht op compensatie 

Verordening (EG) 261/2004 waarborgt de rechten van passagiers tijdens vluchtverstoringen. In deze verordening staat ook hoe vliegtuigmaatschappijen een financiële vergoeding moeten uitkeren. Artikel 7 lid 3 van de betreffende verordening zegt hierover het volgende:

 

‘’De compensatie wordt in contant geld uitbetaald, middels een elektronische overmaking aan de bank, per bankoverschrijving, bankcheque of, met de schriftelijke toestemming van de passagier, in de vorm van reisbonnen en/of andere diensten.’’

 

Zolang er geen schriftelijke toestemming is gegeven voor een voucher dan heb je gewoon recht op een uitbetaling van je compensatie. Geef je wel schriftelijke toestemming voor een voucher dan vervalt je recht op een financiële vergoeding en moet je genoegen nemen met je voucher.

 

Vouchers versus compensatie

Vliegtuigmaatschappijen hebben een reden waarom ze liever vouchers aanbieden dan compensatie. In veel gevallen blijft het geld bij de vliegtuigmaatschappij en dat heeft twee redenen: 

  • Een voucher gaat vaak gepaard met eigen geld. Bij het uitgeven van een voucher is het gebruikelijk dat je nog een eigen financiële bijdrage moet leveren. 
  • Een voucher wordt niet altijd ingewisseld. Op deze manier kost het de vliegtuigmaatschappij ook geen geld. 

Als er direct compensatie wordt uitgekeerd dan is de vliegtuigmaatschappij sowieso zijn geld kwijt. Bij het aanbieden van vouchers hoeft dit niet altijd zo te zijn. 

 

Hoogte compensatie

De hoogte van je compensatie is onder andere afhankelijk van de vluchtafstand. Het kan oplopen tot € 600,- per passagier. Daarnaast moet je vlucht minimaal 3 uur vertraagd of geannuleerd zijn. Wil je zeker weten of je in aanmerking komt voor compensatie en hoe hoog deze is? Kijk dan eenvoudig op onze claimcalculator.

 

Hieronder worden de bedragen geschetst per vluchtafstand. 

  • € 250,- voor vluchten minder van 1.500 km
  • € 400,- voor vluchten tussen 1.500 en 3.500 km
  • € 600,- voor vluchten van meer dan 3.500 km

 

Sommige vliegtuigmaatschappijen bieden een groter bedrag aan dan de daadwerkelijke compensatie. Je krijgt dan bijvoorbeeld de keuze tussen € 400,- en een tegoedbon van € 500,-. Een tegoedbon ofwel voucher is vaak beperkter dan het uitkeren van de compensatie. De keuze ligt uiteindelijk bij jezelf maar accepteer een voucher niet te snel. 

 

Vouchers voor maaltijden

Vouchers die betrekking hebben op maaltijden zijn wel gewenst om te accepteren. De vliegtuigmaatschappij heeft namelijk op grond van Verordening (EG) 261/2004 een zorgplicht tegenover de passagier. Het accepteren van een buffetvoucher heeft geen invloed op je daadwerkelijke compensatie. Je krijgt een buffetvoucher naast je rechtmatige compensatie. Een verstoorde vlucht gaat vaak gepaard met lange wachttijden en dan moet de vliegtuigmaatschappij zorgen voor bijvoorbeeld eten, drinken of een accommodatie. Hoe hoog deze bedragen zijn is afhankelijk van de lengte van je vluchtverstoring. Daarnaast moet je niet denken aan een 5-gangen-diner maar ook niet aan een reep chocolade. Het moet namelijk in verhouding staan met je vluchtverstoring. Als een vliegtuigmaatschappij deze zorgplicht niet nakomt dan kun je ook zelf producten kopen. Het is hierbij belangrijk om de kassabonnetjes te bewaren zodat deze later makkelijker te declareren zijn. 

 

Advies en tips

  • Accepteer alleen vouchers die een hogere waarde hebben dan de daadwerkelijke compensatie.
  • Kijk goed naar de voorwaarden van vouchers. Soms zijn deze enkel geldig bij de betreffende vliegtuigmaatschappij.
  • Geef geen schriftelijke toestemming als je denkt dat je recht hebt op compensatie. Zodra je instemt met een voucher dan vervalt je recht op compensatie. 
  • Onderhandel als je het niet eens bent met de hoogte of voorwaarden van de voucher.
  • Verwar een buffetvoucher niet met een voucher in de vorm van compensatie. Dit zijn twee verschillende vouchers. 

 

Heb je na het lezen van de blog nog vragen of twijfel je over je eigen situatie? Neem dan contact met ons op of kijk eenvoudig op onze claimcalculator of je recht hebt op compensatie. 

 
 
 

Over auteur

Claimen-vouchers-versus-compensatie
J.A.P. Kuijpers

Legal Advisor 

 
Deze site maakt gebruik van cookies. Door claim24.nl te gebruiken, gaat u akkoord met ons cookiebeleid.    Accepteer