Check Compensatie

 

Wat was de totale vertraging op je eindbestemming?

 

Wanneer ben je geïnformeerd over de geannuleerde vlucht?

 

Waarom bent u geweigerd op de vlucht?

 
 
 

Het is ontzettend vervelend als je vlucht plotseling is vertraagd. Het goede nieuws is dat je mogelijk recht hebt op compensatie. Het recht op compensatie is gebaseerd op EU-verordening (EG) 261/2004. Deze Europese verordening verplicht luchtvaartmaatschappijen om vliegtuigpassagiers te compenseren voor langdurige vertragingen. Je hebt recht op een vergoeding van € 250 - € 600 per persoon wanneer je vlucht minimaal 3 uur vertraging heeft opgelopen. Hieronder krijg je meer te weten over je rechten als vliegtuigpassagier en wat je kunt doen bij een vertraagde vlucht.

Welke vluchten vallen onder EC 261/2004?

Om schadevergoeding te eisen voor een vertraagde vlucht, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden op basis van EC 261/2004. Bijvoorbeeld:

  • De vlucht bevindt zich binnen de EU en de exploitant kan een EU- of niet-EU-luchtvaartmaatschappij zijn;
  • De vlucht vertrekt vanuit een EU-land naar een niet-EU-land en de exploitant kan een EU- of niet-EU-luchtvaartmaatschappij zijn;
  • De vlucht vertrekt van buiten de EU naar een EU-land en de exploitant is een EU-luchtvaartmaatschappij.

Kortom, alle vluchten die vanuit de EU vertrekken en alle vluchten vanuit de EU die worden uitgevoerd door een EU-luchtvaartmaatschappij vallen onder deze verordening. Deze verordening heeft betrekking op 28 EU-landen en omvat ook IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland.

Bovendien is er ook een termijn dat het recht om een ​​claim in te dienen voor je vertraagde vlucht beperkt. De termijn om een ​​claim in te dienen, is afhankelijk van het land van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij. Een vordering tegen een Britse luchtvaartmaatschappij is geldig tot 6 jaar terug, terwijl voor de Belgische luchtvaartmaatschappijen een claim slechts 1 jaar geldig is. In de onderstaande tabel vind je een volledige lijst met de termijnen per land.

Landen

Termijnen

Landen

Termijnen

Oostenrijk

3 jaar

Letland

2 jaar

België

1 jaar

Litouwen

3 jaar

Bulgarije

3 jaar

Luxemburg

10 jaar

Kroatië

6 jaar

Malta

Onbeperkt 

Cyprus

3 jaar

Nederland

2 jaar

Tsjechische Republiek

3 jaar

Noorwegen

3 jaar

Denemarken

3 jaar

Polen

1 jaar

Estland

3 jaar

Portugal

3 jaar

Finland

3 jaar

Roemenië

3 jaar

Frankrijk

5 jaar

Slowakije

2 jaar

Duitsland

3 jaar

Slovenië

2 jaar

Griekenland

5 jaar

Spanje

5 jaar

Hongarije 

5 jaar

Zweden

3 jaar

IJsland

2 jaar

Zwitserland

2 jaar

Ierland

6 jaar

Verenigd Koninkrijk 

6 jaar

Italië

26 maanden 

 

 

Het recht op een vergoeding voor een vertraagde vlucht

De hoogte van de vergoeding waar je recht op hebt, hangt van een aantal factoren af, waaronder hoelang jouw vlucht is vertraagd en de afstand van je vlucht. De onderstaande tabel vat het bedrag samen dat je kunt claimen.

Vlucht afstand Vertragingstijd 

Hoogte compensatie 

  < 1.500 km

0 - 3 uur

Geen compensatie

3 - 4 uur

€ 250

4+ uur

€ 250

Tussen 1,500 en 3,500 km

0 - 3 uur

Geen compensatie

3 - 4 uur

€ 400

4+ uur

€ 400

  > 3.500km

0 - 3 uur

Geen compensatie

3 - 4 uur

€ 300

4+ uur

€ 600

Hoe wordt een vluchtvertraging berekend?

Vluchtvertraging is gebaseerd op het tijdstip waarop je aankomt op je eindbestemming. Dus zelfs als je vlucht laat opsteeg, kan de luchtvaartmaatschappij nog steeds tijd inhalen tijdens de vlucht.

Maar laten we de term 'aankomsttijd' definiëren.

Aankomsttijd is het moment waarop het vliegtuig zijn eindbestemming heeft bereikt en een van de deuren open is. Dit is gebaseerd op de veronderstelling dat passagiers op dat moment het vliegtuig mogen verlaten.

Vluchten vertraagd met 2 uur of meer.

Wanneer het vertrek van je vlucht minimaal twee uur vertraging oploopt, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om voor je te zorgen. Het zogenaamde 'recht op zorg' vereist dat een luchtvaartmaatschappij het volgende verstrekt, ongeacht de oorzaak van de vertraging:

  • Maaltijden en drankjes;
  • Telefoongesprekken en/of e-mail;
  • Hotelaccommodatie en vervoer van en naar het hotel, als je een nacht vertraging oploopt.

Luchtvaartmaatschappijen geven vaak maaltijdcheques uit om aan hun zorgplicht te voldoen. Als deze niet worden verstrekt, is het belangrijk om de bonnetjes die je krijgt bij het kopen van maaltijden of drankjes te bewaren om achteraf om terugbetaling te vragen. Alle gemaakte kosten moeten redelijk zijn in verhouding tot de wachttijd. Een bezoek aan een 5-sterrenrestaurant is bijvoorbeeld moeilijk te rechtvaardigen. Alcoholische dranken worden ook niet vergoed.

BELANGRIJK: Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht alle passagiers op de hoogte te stellen van hun rechten en de betekenis van de EC 261. Dit betekent dat elke luchtvaartmaatschappij informatie over de rechten van de passagier kenbaar maakt.

Vluchten vertraagd met 3 of meer uur

Als het vertrek van je vlucht minimaal drie uur vertraging oploopt, is de luchtvaartmaatschappij ook verplicht om het bovenstaande te verstrekken. Als je bovendien meer dan drie uur vertraging hebt op je eindbestemming, heb je ook recht op een financiële vergoeding. Het gaat erom wanneer je aankomt op je eindbestemming, niet wanneer je vertrekt. De financiële compensatie wordt berekend op basis van de duur en de afstand van de vlucht. We spreken van een vertraging wanneer de werkelijke aankomsttijd op de eindbestemming later is dan de geplande aankomsttijd. De aankomsttijd is gedefinieerd als het moment waarop een vliegtuig op de eindbestemming is geland en er een deur opengaat.

Vluchten vertraagd met 5 of meer uren

Met een vertraging van minimaal 5 uur heb je ook recht op verzorging zoals eerder beschreven. Bovendien heb je het recht om te beslissen of je de vlucht al dan niet neemt. Dit is ongeacht of de luchtvaartmaatschappij schuldig is of niet. Je kunt wachten tot je vliegtuig vertrekt of je kunt vragen om een ​​volledige terugbetaling van het ticket en een terugvlucht naar het eerste vertrekpunt (wanneer je halverwege de reis bent). Kies je voor de laatste optie, dan heb je geen recht op een financiële vergoeding. Als je besluit te wachten en niet het vliegtuig neemt, dan heb je recht op een financiële vergoeding van maximaal € 600 op basis van het bovenstaande schema.

Voorbeeld: je vertrekt vanaf de luchthaven in Athene met een vertraging van 3 uur en 20 minuten. Als gevolg hiervan arriveer je 2 uur en 40 minuten later dan verwacht op de eindbestemming. In dit voorbeeld heb je geen recht op compensatie omdat de vertraging minder dan 3 uur bedroeg.

Wat zijn buitengewone omstandigheden?

Een vluchtvergoeding is alleen van toepassing wanneer de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk kan worden gehouden. Op basis van EC 261/2004 is de uitvoerende luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk voor vertragingen veroorzaakt door 'buitengewone omstandigheden'. Dit zijn omstandigheden die niet voorkomen konden worden, zelfs als alle redelijke maatregelen waren genomen. Simpel gezegd: de vertraging valt buiten hun macht. De luchtvaartmaatschappij is niet verantwoordelijk en de vliegtuigpassagier heeft geen recht op compensatie. Je kunt denken aan:

  • Ongunstige weersomstandigheden

  • Luchtverkeersleiding beperkingen 

  • Stakingen (niet gerelateerd aan luchtvaartmaatschappij)

  • Botsing met vogel(s)

  • Veiligheids- en/of beveiligingsrisico's

  • Medisch noodgeval

  • Verborgen productiefouten

Het is goed om te weten dat luchtvaartmaatschappijen buitengewone omstandigheden vaak als excuus gebruiken om een ​​vertraging in de vlucht te rechtvaardigen. Houd in gedachten dat de luchtvaartmaatschappij bewijs ("bewijslast") moet leveren wanneer zij buitengewone omstandigheden gebruiken als reden om zich van alle verantwoordelijkheid te ontheffen. Een staking door luchtvaartpersoneel wordt bijvoorbeeld niet als een buitengewone omstandigheid beschouwd, en ook geen 'slechte weersomstandigheden' rechtvaardigen altijd een vertraging. Bovendien worden technische problemen die geen verband houden met productiefouten niet als buitengewone omstandigheden beschouwd.

Claim je vertraagde vlucht bij Claim24

Claim24 is er om de rechten van vliegtuigpassagiers te beschermen en een compensatie te eisen voor je vertraagde vlucht bij de luchtvaartmaatschappij. We dienen de claim namens de passagier in, nemen contact op met de luchtvaartmaatschappij en zorgen voor alles met behulp van interne juridische en luchtvaartexpertise. Geen betalingen vooraf, geen betaling als we verliezen en geen financieel risico - we werken op basis van 'no cure no pay'. Wanneer we winnen, nemen we een commissie van 24% van het totale compensatiebedrag (incl. BTW).

Geïnteresseerd? Gebruik onze gratis claim formulier om uit te zoeken of je recht hebt op een compensatie voor je vertraagde vlucht.

 

Was jouw vlucht vertraagd of geannuleerd?

 

Was je vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt? Krijg tot €600 compensatie per persoon voor je vlucht!

 
 
Compensatie bekijken
Deze site maakt gebruik van cookies. Door claim24.nl te gebruiken, gaat u akkoord met ons cookiebeleid.    Accepteer