De vakantie is geboekt, je bent er helemaal klaar voor. Maar dan verandert de luchtvaartmaatschappij plotseling je vluchtschema. Met een wijziging in het vluchtschema heb je mogelijk ook recht op compensatie. Luchtvaartmaatschappijen mogen de vlucht 14 dagen vóór het geplande vertrek wijzigen. Het is alleen vaak zo dat de luchtvaartmaatschappij nog steeds binnen 14 dagen van vlucht verandert. In dit geval heb je recht op compensatie. 

Recht op compensatie

Of je recht hebt op compensatie hangt af van wanneer je op de hoogte bent gesteld van de wijziging van het vluchtschema en van het aantal uren dat je vlucht is gewijzigd met betrekking tot vertrek- en/of aankomsttijden.

  • Je bent minder dan 7 dagen voor het geplande vertrek van de oorspronkelijke vlucht op de hoogte gesteld van de vluchtwijziging en je nieuwe vlucht vertrekt 1 uur vóór de geplande vertrektijd of arriveert 2 uur later dan de geplande aankomsttijd van de oorspronkelijke vlucht.
  • Je werd op de hoogte gebracht van de wijziging van de vlucht tussen 2 weken en 7 dagen vóór de geplande vertrektijd en je nieuwe vlucht vertrekt 2 uur vóór de geplande vertrektijd of arriveert 4 uur later dan de geplande aankomsttijd van de oorspronkelijke vlucht.

Voorbeeld

Vier dagen voor uw vertrek met Lufthansa van Amsterdam naar Moskou krijg je een bericht van Lufthansa dat je vlucht een dag eerder vertrekt. In dit geval ben je 7 dagen of minder voor de geplande vertrektijd op de hoogte gesteld en vertrekt je nieuwe vlucht minstens 1 uur eerder. Je hebt dus recht op compensatie. Je hebt recht op een vergoeding van € 400, - omdat de afstand tussen 1.500 en 3.500 kilometer ligt.

Het compensatiebedrag

Het compensatiebedrag wordt bepaald door de afstand van de vlucht. De ticketprijs heeft geen invloed op het bedrag van je compensatie. Volgens EU-verordening 261/2004 wordt de vergoeding als volgt bepaald:

 

Vlucht afstand Vertragingstijd 

Hoogte compensatie 

  < 1.500 km

0 - 3 uur

Geen compensatie

3 - 4 uur

€ 250

4+ uur

€ 250

Tussen 1,500 en 3,500 km

0 - 3 uur

Geen compensatie

3 - 4 uur

€ 400

4+ uur

€ 400

  > 3.500km

0 - 3 uur

Geen compensatie

3 - 4 uur

€ 300

4+ uur

€ 600

Extra kosten gemaakt?

Je hebt jouw hotel al geboekt, vervoer geregeld en de hele reis uitgestippeld. Deze kosten zijn al op voorhand gemaakt. Het kan ook zijn dat je extra kosten maakt vanwege de vluchtveranderingen, bijvoorbeeld een extra hotelovernachting als je vlucht een dag later vertrekt. Wie betaalt deze extra kosten? Claim24 kan je helpen deze kosten terug te vorderen bij de luchtvaartmaatschappij. Het is belangrijk dat je al het bewijs van de extra kosten die zijn gemaakt als gevolg van een nieuwe vlucht bewaard. 

Buitengewone omstandigheden

Een compensatie voor gewijzigde vluchten is alleen van toepassing wanneer de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk kan worden gehouden. Op basis van EC 261/2004 is de uitvoerende luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk voor een wijziging in de vlucht veroorzaakt door 'buitengewone omstandigheden'. Dit zijn omstandigheden die niet voorkomen konden worden, zelfs als alle redelijke maatregelen waren genomen. Om het simpel te zeggen, wanneer de wijziging buiten hun macht is, is de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk en heeft de vliegtuigpassagier geen recht op compensatie. Je kunt denken aan:

  • Ongunstige weersomstandigheden
  • Luchtverkeersleiding Beperkingen
  • Stakingen (niet gerelateerd aan luchtvaartmaatschappijen)
  • Botsing met vogel(s)
  • Veiligheids- en/of beveiligingsrisico's
  • Medisch noodgeval
  • Verborgen productiefouten

Het is goed om te weten dat luchtvaartmaatschappijen buitengewone omstandigheden vaak als excuus gebruiken om een verstoorde vlucht te rechtvaardigen. Houd in gedachten dat de luchtvaartmaatschappij bewijs ("bewijslast") moet leveren wanneer zij buitengewone omstandigheden gebruiken als reden om zich van alle verantwoordelijkheid te ontheffen. Een staking door het personeel van een luchtvaartmaatschappij wordt bijvoorbeeld niet als een buitengewone omstandigheid beschouwd, en ook geen "slechte weersomstandigheden" rechtvaardigen altijd een wijziging in de vluchtschema. Bovendien worden technische problemen die geen verband houden met productiefouten niet als buitengewone omstandigheden beschouwd.

Claim je gewijzigde vlucht bij Claim24

Claim24 is er om de rechten van vliegtuigpassagiers te beschermen en een compensatie te eisen voor je gewijzigde vlucht bij de luchtvaartmaatschappij. We dienen de claim namens de passagier in, nemen contact op met de luchtvaartmaatschappij en zorgen voor alles met behulp van interne juridische en luchtvaartexpertise. Geen betalingen vooraf, geen betaling als we verliezen en geen financieel risico - we werken op basis van 'no cure no pay'. Wanneer we winnen, nemen we een commissie van 24% van het totale compensatiebedrag (incl. BTW).

Geïnteresseerd? Gebruik onze gratis claim formulier om uit te zoeken of je recht hebt op een compensatie voor je gewijzigde vlucht.

 
 
Deze site maakt gebruik van cookies. Door claim24.nl te gebruiken, gaat u akkoord met ons cookiebeleid.    Accepteer