Instapweigering

Na lang wachten mag je dan eindelijk het vliegtuig betreden, maar eenmaal binnen is er geen plek meer. De luchtvaartmaatschappij heeft de vlucht overboekt. Passagiers kunnen dan geweigerd worden aan boord. We spreken dan van ‘instapweigering’.

Instapweigering houdt in dat de toegang tot de vlucht zonder redelijke grond en tegen de wil van de passagier in wordt geweigerd. Redelijke gronden voor weigering zijn gronden die te maken hebben met gezondheid, veiligheid, en ontoereikende reisdocumenten. In deze gevallen is weigering dus wel toegestaan. Het is belangrijk om de boardingpass op de luchthaven te laten printen. Dit kan namelijk als bewijs dienen. Het is in dat geval aantoonbaar dat je op tijd aanwezig was.

 

Recht op compensatie

Allereerst heb je recht op compensatie. De hoogte is afhankelijk van onder andere de vluchtafstand. Ook moet het gaan om een vertraging van minimaal 3 uur.

Ten tweede heb je recht op een volledige terugbetaling van het ticket binnen 7 dagen of je hebt recht op een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden.

Tevens heb je recht op verzorging. Je hebt altijd recht op maaltijden en verfrissingen in verhouding tot de vertraging. Een bezoek aan een sterrenrestaurant zal bijvoorbeeld lastig zijn om te declareren. Alcoholische dranken zijn per definitie niet te declareren.

 
 
Deze site maakt gebruik van cookies. Door claim24.nl te gebruiken, gaat u akkoord met ons cookiebeleid.    Accepteer