Vlucht Vertraagd

Is de vlucht om een bepaalde reden vertraagd, dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. De vergoeding is afhankelijk van de vertraging. Op grond van Verordening 261/2004 heb je bij een vertraging van meer dan drie uur recht op compensatie tot wel € 600,-. 

Claim Nu

 

Hoogte compensatie

Voor alle vluchten van 1.500 of minder kilometer geldt een bedrag van € 250,-. 

Voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer en voor alle andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer geldt een bedrag van € 400,-.

Voor alle vluchten meer dan 3.500 kilometer geldt een bedrag van € 600,-.

 

 

 

Recht op compensatie

Om aanspraak te maken op een vergoeding bij vluchtvertraging dien je te voldoen aan een aantal voorwaarden die zijn gebaseerd op Verordening 261/2004. 

  • Je vertrekt met een vlucht binnen de Europese Unie.
  • Je vertrekt met een vlucht buiten de Europese Unie naar de Europese Unie, met een Europese luchtvaartmaatschappij.
  • Je vlucht is met meer dan 3 uur vertraagd.

De compensatie wordt berekend op basis van de duur van vertraging en de afstand van de vlucht. We spreken van een vertraging wanneer de werkelijke aankomsttijd op de eindbestemming later is dan de geplande aankomsttijd. De aankomsttijd is gedefinieerd als het moment waarop een vliegtuig op de eindbestemming is geland.

 

Voorbeeld

Je vertrekt van het vliegveld Athene Airport met een vertraging van 3 uur en 20 minuten. Je vertraging op Amsterdam Schiphol is met 40 minuten ingekort. Dat heeft te maken met het feit dat de luchtvaartmaatschappij tijdens de vlucht bijvoorbeeld sneller heeft gevlogen of gunstige weersomstandigheden had. In dit voorbeeld heb je dus geen recht op compensatie, omdat het uiteindelijk een vertraging van minder dan 3 uur betreft.

 

Recht op verzorging

Bij een vertraging van minimaal 2 uur heb je recht op verzorging. Je hebt dan recht op eten en drinken, een telefoongesprek, het versturen van e-mails, en indien nodig zelfs een hotelovernachting met vervoer van en naar de accommodatie. Dit geldt ook als het gaat om buitengewone omstandigheden. De vliegtuigmaatschappij is verplicht hiervoor te zorgen. Bij een vertraging van minimaal 5 uur heb je ook recht op terugbetaling van de ticket en een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt. Je kiest er dan voor om de reis niet meer te maken.

 

Maaltijden en verfrissingen

Luchtvaartmaatschappijen geven vaak waardebonnen om aan hun zorgplicht te voldoen. Indien dit niet gebeurt, is het belangrijk om de kassabon te bewaren bij het kopen van maaltijden of verfrissingen. Dit maakt het declareren makkelijker. Het declareren van deze kosten moet wel in redelijke verhouding staan tot de wachttijd. Een bezoek aan een sterrenrestaurant zal bijvoorbeeld lastig zijn om te declareren. Alcoholische dranken zijn per definitie niet te declareren.

 

Buitengewone omstandigheden

Als er sprake is van een vertraging die het gevolg is van een buitengewone omstandigheid, is een luchtvaartmaatschappij niet verplicht om de compensatie te betalen.

Buitengewone omstandigheden zijn omstandigheden die ondanks het nemen van maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden. Hierbij valt te denken aan stakingen, noodweer, terrorisme of de politieke situatie in het land van aankomst. Technische problemen aan het vliegtuig vallen hier niet onder en blijven voor rekening van de luchtvaartmaatschappij.

 
 
Deze site maakt gebruik van cookies. Door claim24.nl te gebruiken, gaat u akkoord met ons cookiebeleid.    Accepteer